Kokenut aloittaja Joni Hirvikallio avasi Kooveen joukkueen urakan Örebron lähistöllä käydyssä  Tiomilassa. Tiomilassa oli tänä vuonna hiukan isommat hajonnat, kuin Ruotsissa on yleensä ollut  ja Jonin rooliksi jäi alkuosuudesta poimia kauimmaiset rastit. 3.2 km väliaikaan  Koovee saatiin 1.59 kärjen takana sijalla 92, mutta loppuosuuden Joni tulikin tutun vauhdikkaasti vaihtosijalla 27 ja +1.24 kärjestä. Hyvä ja varma aloitus, eli totuttua Jonia jälleen kerran.

Toisella osuudella oli Kooveen suurviestien ykkösjoukkuessa ensikertalaisena Juho Westerlund. Juhon tehtävä oli omalla osuudella keskittyä huolelliseen ja varmaan suunnistukseen, eli tehdä oma hyvä suoritus. Siinä Juho onnistui mainiosti ja saapui vaihtoon +5:54 kärjen vaihtamisesta, joten erinomainen suoritus tiukassa paikassa ensikertalaiselta!

Kolmas osuus oli pitkä (11.3 km) yöosuus hajonnoilla ja Kooveen viestiä vei tunnettu yökettu Olex Kratov. Kokenut Olex ei häkeltynyt yllättävästä tilanteesta, sillä ykkösrastilla lamppu pimeni. Lamppu ja akku irti, varalamppu otsalle ja matkaan. Sen verran voidaan jälkikäteen todeta, että etukäteen täyteen ladattu ja varmistettu akku oli metsästä noutamisen jälkeen tyhjä. Kun tekniikkaa on mukana, on myös mahdollista, että tekniikka pettää. Varalampun valoteho söi hiukan vauhtia ja Olex ei tällä kertaa tehnyt itselleen tyypillistä nousua vaan kärkeen tuli eroa puoli minuuttia lisää, mutta silti vaihtosija puolittui ollen +6:27 sijalla 24.

Neljännellä osuudella oli tulessa ‘Bandy’, eli Daniel Vandas. Hän oli myös ensikertalainen suurviestien ykkösjoukkueessa. Bandyn osuudesta ei paljoa tarinoita kerrottavaksi jäänyt, sillä nähtiin vauhdikasta ja tarkkaa suunnistusta omien rastien kautta, jolla ero kärkeen kaventui kolmella minuutilla. Daniel oli osuutensa kolmanneksi nopein, joten melkoista tykitystä muutaman vuoden takaiselta kaksinkertaiselta nuorten MM-mitalistilta! Koovee vaihdossa sijalla 16 +3:39 kärjestä.

Långa Nattenille Kooveen viestä lähti viemään Timo Sild. Timo aloitti osuutensa erittäin vahvasti ja saavutti kärkeä melko nopeasti. 1.5 km väliajassa ero oli alle kaksi minuuttia ja sija oli 11. Sen jälkeen Timo teki erinomaisen reitinvalinnan ja siirtyi 4.1 km väliajassa keulaan puolen minuutin erolla seuraavaan letkaan. Seuraavalla pitkällä välillä kärkiletka löysi nopeamman valinnan ja Timo joutui takamatkalle. Parilla rastilla ennen tuloa rastille, siellä jo käyneen kärkiletkan kohtaaminen sai aikaan Timolta pienet virheet, joiden seurauksena yhdeksän miehen ryhmä karkasi  ja onnistui loppuradasta löytämään letkaan oikeat veturit ja nostaen vauhtia samalla hieman. Timo tuli vaihtoon viiden miehen kakkosletkassa 6:11 kärjen takana vaihtosijan ollessa 11.

Kuudennella osuudella kärkiletka hajosi noin viiden minuutin aikahaarukkaan ja takaa Lauri Sild toi Kooveen viestiä vielä hiukan kärkeäkin kovempaa. Kolmanneksi nopeimmalla osuusajalla sijoitus nousi vain yhden sijan kymmenenneksi, mutta nyt edellä olevat joukkueet olivat iskuetäisyydellä. Myös Laurilta varma vauhdikas suunnistus omien rastien kautta!

Seitsemännellä osuudella tulessa oli jälleen nuorta verta, sillä Vojtech Sykora, 17-vuotiaasta Kooveen värejä kantanut nuori tsekki päästettiin irti. ‘Vojta’ ei kuitenkaan ollut ensimmäistä kertaa tulessa, sillä tarkkaavaisilla on muistissa vahva esitys edellisessä Tiomilassa 2019, jossa hän nosti Kooveen lopulliselle toiselle sijalle. Vojta noudatti jo aiemmilta osuuksilta tutuksi tullutta taktikkaa, eli jälleen kolmanneksi nopein osuusaika ja tarkasti omien rastien kautta suunnistaen, sillä miksi sitä turhaan toisten hajontoja haistelisi! Laurin vahvan alustuksen seurauksena Vojta pääsi myös poimimaan edellä lähteneitä selkiä tullen vaihtoon kuudentena eron ollessa kärjessä vaihtaneeseen Södertäljeen +3:40.

Päivän jo valjettua kahdeksas osuus oli ns. lyhyt putki. Kooveella matkaa lähti taittamaan joukkueen kuopus, vasta juniorisarjalainen Jasper Alajoutsi. Vojta petasi hyvät lähtöasetelmat lähettäen Jasperin osuudelle Stora Tunan kannassa. Matka eteni mainiosti ja ero kärkeen kapeni rasti rastilta. Jasper antoi kokeneen Anton Sjökvistin tehdä työt ja pitää vauhtia keskittyen itse varmistamiseen takana.

Matkaa oli taitettu jo reilusti yli puolen välin, kun takaa lähtenyt tämän hetken ehkä maailman ykkössuunnistaja Göteborgin Kasper Fosser nappasi kaksikon kiinni. Fosserin vauhdittamana viestin kärki napattiin kiinni ja Jasper pääsi maistamaan maailman parhaan seuraa ja vieläpä kärkiletkassa! Vauhdin kasvettua liian kovaksi Jasper antoi fiksusti  letkan mennä varmistaen omaa suunnistusta.  Sjökvist ei tehnyt samaa ratkaisua, vaan sortui virheisiin. Kärkinelikko karkasi Fosserin johdolla ja Sjökvist saavutti Jasperin uudelleen. Vaihtoon sijalla kuusi ja eroa kärkeen 4:34, eli vain 54 sekuntia lisää lähtötilanteeseen. Mahtava, kypsä suoritus Jasperilta!

Yhdeksännelle osuudelle lähti kaksinkertainen sprinttisuunnistuksen MM-mitalisti Tim Robertson. Aiemmissa suurviesteissä erityisesti aloituksissa kunnostautunut Tim oli paikassa, johon ei aimmin ollut päässyt! Aitoa pohjoismaalaista teknistä viestisuunnistusta käytännössä yksin edeten, ilman alkupään osuuksille luonteenomaista ryhmän voimaa. Yhtä aikaa lähteneen Stora Tunan kanssa tiet erkanivat ykkösrastin hajonnoilla ja kohtasivat uudelleen vasta rastilla 15.

Joukkuelle jo tutuksi tulleen taktiikan mukaisesti Timiltä varma suoritus tarkasti omien rastien kautta tuotti yhdeksänneksi parhaan sijan osuusajoissa ja vaihtosija pystyi kuudena kärjessä Linnen vahvan suorituksen seurauksena erolla +7:44. Mahtava debyytti loppupään osuuksilla Timiltä!

Joukkuen ankkurina lähti matkaan Kenny Kivikas. Kenny kuuluu joukkueen kokeneempaan kaartiin oltuaan mm. 2018 Jukola voittojoukkueessa ja Tiomilassakin on sijat 5, 4 ja 3! Kennylle myös debyytti ankkurina suurviestissä.

Kuulostaa jo raportin kirjoittajan itsensä toistamiselta, kun voidaan todeta, että myös Kennyllä suoritus oli varma ja eteneminen tapahtui vauhdikkaasti omien rastien kautta. Kenny teki taivalta ilman taistelua sijoituksista muiden joukkueiden kanssa rintarinnan, sitähän se usein 100 kilometrin jälkeen viestissä on. Loppusijoitus oli upea seitsemäs, sillä Stora Tuna pääsi reitinvalinnalla livahtamaan eteen matkan varrella.  Kennyn osuussijoitus ankkureiden joukossa oli todella kova, kahdeksas, joten maailmanluokan debyytti ankkurina nähtiin Kennyltä.

Kooveen seitsemäs sija Tiomilassa oli vankka osoitus joukkueelta siitä, että Koovee kuuluu edelleen myös koronatauon jälkeen suurviestien kärkitaisteluun. Samalla sijoitus oli viides peräkkäinen TOP10 sija, johon on pystynyt lisäksemme ainoastaan Göteborg IFK ja Kalevan Rasti. Sijoitukset näissä viesteissä ovat 5, 4,3,2 ja 7 ja tässä ainostaan GIFK:lla on esittettävänään kovempi sarja, sillä he ovat pysyneet TOP3:ssa viidessä viimeisessä viestissä.

Viestin voiton vei OK Linne ja vahvan vastuksen tarjosi Ravinen. Ruotsalaisten kolmoisvoiton varmisti IFK Göteborg ja TP jätettiin neljännelle sijalle.

Kokonaisuutena Kooveen  joukkue pystyi erinomaiseen, hallittuun ja tasaiseen tekemiseen läpi viestin! Suunnistajat olivat poikkeuksetta tyytyväisiä suorituksiinsa maalissa, mikä oli ensisijainen tavoite. Erityisen ilonaiheen manageriosastolle tuotti nuorten miesten vankka vastuunotto sijoituksen toteutumisessa, vaikka tuloksen takana on joukkueen yhtenäisyys, sitoutuneisuus erityisesti joukkueen tasapainoinen tekeminen yhteisen tavoitteen eteen.

Tulokset:

https://eventor.orientering.se/Events/ResultList?eventId=33643&eventClassId=453453